هنگامی که سرانجام برای شغل مورد علاقه تان پذیرفته می شوید، اصلی ترین کار اینست که در همان مصاحبه اول تاثیرگذار باشید. اما در کمال تعجب، بسیاری از داوطلبان واجد شرایط اعتبار خود را در مصاحبه ها به دلیل نحوه ارائه مهارت ها یا صحبت در مورد تجربیات خود از بین می برند.

در اینجا شش عبارتی است که باید از آنها در مصاحبه های خود اجتناب کنید:

من می دانم که شرایط کامل را برای این شغل ندارم ، اما …”

از گفتن این جمله اجتناب کنید، مخصوصاً اگر در حال تغییر شغل هستید یا برای نقشی درخواست می کنید که خارج از محدوده شما است و یا حداقل توانایی بیشتری می خواهد که می تواند مرتفع شود. ممکن است بازگو کردن این جمله نشان دهد که شما صادق، متواضع و مفتخر هستید که برای این نقش مصاحبه می کنید، اما گفتن آن ارزش شما را کاهش می دهد. اگر به مصاحبه کننده بگویید که باور ندارید برای این نقش واجد شرایط هستید، پس او شما را نیز باور نخواهند کرد. بالاخره شما خودتان را بهتر از آنها می شناسید.

گرفتن مصاحبه به این معنی است که مصاحبه کننده معتقد است که شما به اندازه کافی واجد شرایط هستید، بنابراین به آنها دلیلی ندهید که خلاف این فکر کنند. در عوض، تجربیات، داستان ها و پروژه هایی را که روی آنها کار کرده اید برجسته کنید تا توانایی شما را برای برتری در این نقش نشان دهد.

من تجربه زیادی در این زمینه ندارم ، اما…”

به نظر می آید که این عبارت مشابه عبارت قبلی است اما ماهیت آن فرق دارد. ممکن است در ذهن خود مرور کنید که مصاحبه کننده در رابطه با مهارت های خاص شما در این زمینه شغلی، سوالاتی بپرسد، اینجاست که وسوسه می شوید تا از صحبت های مصاحبه کننده استفاده کنید.

 به عنوان مثال، یکی از متقاضیان برای نقشی درخواست کرد که تیم های پیشرو را تجربه کند. اگرچه او با سایر موارد مطابقت داشت و احساس می کرد در این نقش موفق خواهد بود، اما در مهارت های رهبری خود تردید داشت و فکر می کرد که سال ها تجربه او در مدیریت یک تیم سه نفره کافی نیست.

حتی اگر فکر می کنید تجربه کافی در یک زمینه را ندارید، زبان شما همچنان اهمیت دارد. به جای رد صلاحیت خود، مستقیماً به سراغ تجربه و مهارت هایی که دارید بروید. نشان دهید که چگونه تجربه تان، شما را برای این شغل آماده کرده است یا نشان دهید که سابقه شما چگونه شما را برای این چالش جدید آماده کرده است.

کلمات پرکننده

ممکن است حتی متوجه نشوید که از کلمات “مثلا” و “اوم” در پاسخ های خود استفاده می کنید، اما استفاده از کلمات پرکننده هنگام صحبت می تواند این تصور را به مصاحبه کننده بدهد که 100٪ از آنچه هستید اطمینان ندارید. البته ممکن است عصبی بشوید و یا حتی عرق کنید، اما مطمئن شوید که کلمات پرکننده از بین نمی روند. می توانید کمی آهسته تر صحبت کنید و بین اظهارات خود مکث کنید. این به شما کمک می کند تا ذهنیت آماده تری را برای مصاحبه داشته باشید.

Psychology

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *