اغلب خودمان را قانع می کنیم که موفقیت های بزرگ به اقدامی بزرگ نیاز دارد. حال می خواهد نوشتن یک کتاب، برنده شدن در یک مسابقه، کاهش وزن و یا رسیدن به هر هدفی دیگر باشد.  همه تلاش خود را می­ کنیم تا تغییرات مثبت بزرگی را در خودمان ایجاد کنیم. در این میان آنچه به چشم نمی آید، بهبود 1 درصدی است، در حالی که می تواند تاثیری چشمگیر در طولانی مدت داشته باشد. می توان اینطور توضیح داد که اگر بتوانیم در یکسال هر روز 1 درصد بهتر شویم، در پایان کار 37 درصد بهبودی شامل حال ما می شود و بر عکس 1 درصد بدتر شدن، در انتهای کار ما را به صفر می رساند.

       عادت ها در اصل تجمع سود ما هستند، حال می تواند شامل درصدهای بالا و یا پایین شود. به همان شکل که سود بالاتر در نتیجه سرمایه بیشتر حاصل می شود، عادت های ما نیز در صورت تکرار به سود بیشتر تبدیل خواهند شد. اگر در مدت کوتاهی به آن نگاه کنیم، تفاوت چندانی برای ما ایجاد نمی کند، اما می تواند تاثیری بسزا در ماه ها و سال های زندگیمان بگذارد و این تنها با برآوردی پنج و یا ده سال آینده برایمان آشکار می شود. ممکن است درک این موضوع در روزمره دشوار باشد اما تغییرات به ظاهر کوچک که در لحظه به چشم نمی آیند، بسیار تاثیرگذار هستند. اگر هم اکنون مقدار کمی از پول خود را ذخیره کنیم، قطعا درجا میلیونر نخواهیم شد، اگر سه روز متوالی ورزش کنیم و به باشگاه برویم، همچنان به وزن و هیکل خوب نخواهیم رسید و یا اگر از امروز یک ساعت زبان مورد علاقه خود را بخوانیم، هنوز آن را بلد نیستیم. پس استمرار در ایجاد عادت های مفید کوچک و پایبندی به آن، موجب تغییرات خواهد شد. در ادامه به عادت هایی اشاره می شود که ترکیب آنها ممکن است به نفع و یا ضرر ما تمام شود:

ترکیب بهره وری

تصور کنید اگر در طول روز تنها یک وظیفه بیشتر و هر چند کوچک را انجام دهید، بازخورد آن در یک سال تا چه اندازه چشمگیر است. تاثیر آن زمانی زیاد است که ما انجام یک وظیفه مفید و یا یادگیری یک مهارت جدید را در دستور کار روزانه خود قرار دهیم.

ترکیب دانش

یادگیری یک ایده جدید ما را به یک نابغه تبدیل نخواهد کرد، اما تاکید بر یادگیری آن در طول عمر ما می تواند زندگیمان را متحول کند. وار بافت در این رابطه می گوید: «یادگیری دانش، همان سود سرمایه گذاری انباشته است».

ترکیب روابط

دوستان و نزدیکان ما، رفتار خودمان را منعکس می کنند، کمک و مهربانی بیشتر در رفتارمان، شبکه ای از ارتباطات وسیع را درگذر زمان بوجود می آورد.

Left_2_column

ترکیب استرس

آشفتگی بابت رفتار دیگران، بار مسئولیت های فرزندان، نگرانی از مسائل مادی و غیره، همگی به تنهایی قابل مدیریتند، اما تصور کنید بعد از گذشت سال ها چه مشکلات جدی ای را برای سلامتی ما رقم می زنند.

ترکیب افکار منفی

هر قدر عادت کنیم که افراد پیرامون خود را، عصبانی، نا عادل، خودخواه و بی ارزش بدانیم، در یک چرخه­ ی فکری باطل گرفتار شده و این افراد همه جا با ما خواهند بود.

ترکیب خشونت

چگونه ناگهان از آشوب و عصبانیت بیش از حد خود متعجب می شویم؟! واقعیت این است که تلی انباشته از نکات منفی را در درون خود نگه داشته، آنها به تدریج تکثیر شده اند تا در نهایت از حد تحمل ما فراتر رفته و یکباره زبانه کشیده و همه جا را به آتش می کشد.

روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *