6 ترکیب عادت های مثبت و منفی

zirash

         اغلب خودمان را قانع می کنیم که موفقیت های بزرگ به اقدامی بزرگ نیاز دارد. حال می خواهد نوشتن یک کتاب، برنده شدن در یک مسابقه، کاهش وزن و یا رسیدن به هر هدفی دیگر باشد.  همه تلاش خود را می­ کنیم تا تغییرات مثبت بزرگی را در خودمان ایجاد کنیم. در این میان آنچه به چشم نمی آید، بهبود 1 درصدی است، در حالی که می تواند تاثیری چشمگیر در طولانی مدت داشته باشد. می توان اینطور توضیح داد که اگر بتوانیم در یکسال هر روز 1 درصد بهتر شویم، در پایان کار 37 درصد بهبودی شامل حال ما می شود و بر عکس 1 درصد بدتر شدن، در انتهای کار ما را به صفر می رساند.

       عادت ها در اصل تجمع سود ما هستند، حال می تواند شامل درصدهای بالا و یا پایین شود. به همان شکل که سود بالاتر در نتیجه سرمایه بیشتر حاصل می شود، عادت های ما نیز در صورت تکرار به سود بیشتر تبدیل خواهند شد. اگر در مدت کوتاهی به آن نگاه کنیم، تفاوت چندانی برای ما ایجاد نمی کند، اما می تواند تاثیری بسزا در ماه ها و سال های زندگیمان بگذارد و این تنها با برآوردی پنج و یا ده سال آینده برایمان آشکار می شود. ممکن است درک این موضوع در روزمره دشوار باشد اما تغییرات به ظاهر کوچک که در لحظه به چشم نمی آیند، بسیار تاثیرگذار هستند. اگر هم اکنون مقدار کمی از پول خود را ذخیره کنیم، قطعا درجا میلیونر نخواهیم شد، اگر سه روز متوالی ورزش کنیم و به باشگاه برویم، همچنان به وزن و هیکل خوب نخواهیم رسید و یا اگر از امروز یک ساعت زبان مورد علاقه خود را بخوانیم، هنوز آن را بلد نیستیم. پس استمرار در ایجاد عادت های مفید کوچک و پایبندی به آن، موجب تغییرات خواهد شد. در ادامه به عادت هایی اشاره می شود که ترکیب آنها ممکن است به نفع و یا ضرر ما تمام شود:

ترکیب استرس

آشفتگی بابت رفتار دیگران، بار مسئولیت های فرزندان، نگرانی از مسائل مادی و غیره، همگی به تنهایی قابل مدیریتند، اما تصور کنید بعد از گذشت سال ها چه مشکلات جدی ای را برای سلامتی ما رقم می زنند.

ترکیب بهره وری

تصور کنید اگر در طول روز تنها یک وظیفه بیشتر و هر چند کوچک را انجام دهید، بازخورد آن در یک سال تا چه اندازه چشمگیر است. تاثیر آن زمانی زیاد است که ما انجام یک وظیفه مفید و یا یادگیری یک مهارت جدید را در دستور کار روزانه خود قرار دهیم.

ترکیب دانش

یادگیری یک ایده جدید ما را به یک نابغه تبدیل نخواهد کرد، اما تاکید بر یادگیری آن در طول عمر ما می تواند زندگیمان را متحول کند. وار بافت در این رابطه می گوید: «یادگیری دانش، همان سود سرمایه گذاری انباشته است».

ترکیب روابط

دوستان و نزدیکان ما، رفتار خودمان را منعکس می کنند، کمک و مهربانی بیشتر در رفتارمان، شبکه ای از ارتباطات وسیع را درگذر زمان بوجود می آورد.

6 عبارتی که باعث می شود در مصاحبه های شغلی بی کیفیت به نظر برسید

هنگامی که سرانجام برای شغل مورد علاقه تان پذیرفته می شوید، اصلی ترین کار اینست که در همان مصاحبه اول تاثیرگذار باشید. اما در کمال تعجب، بسیاری از داوطلبان واجد شرایط اعتبار خود را در مصاحبه ها به دلیل نحوه ارائه مهارت ها یا صحبت در مورد تجربیات خود از بین می برند.

در اینجا شش عبارتی است که باید از آنها در مصاحبه های خود اجتناب کنید:

شرکت شما چه کاری انجام می دهد؟

اگر هنوز قبل از مصاحبه نمی دانید که شرکت چه می کند، احتمالاً نمی دانید چگونه نیازهای خاص آنها را برآورده کرده یا مشکلات آنها را حل کنید. این نه تنها باعث می شود شما فاقد صلاحیت باشید، بلکه یک کارت قرمز برای مصاحبه کننده است. شرکت ها می خواهند افرادی را استخدام کنند که از نقش و سازمان هیجان زده هستند و ندانستن حتی حقایق اولیه درباره شرکت نشان دهنده عدم علاقه واقعی به سازمان است. علاوه بر این، به عنوان مصاحبه شونده، انجام ندادن تحقیقات از قبل، شما را از برجسته شدن باز می دارد. بنابراین، مدتی وقت بگذارید تا نه تنها شرح شغل را تجزیه و تحلیل کنید، بلکه درباره شرکت نیز اطلاعات کسب کنید.

ما…”

استفاده از این کلمه مثل این است که شما و تیمتان برای این نقش مصاحبه می کند، بنابرین نباید دائماً از “ما” در مصاحبه های خود استفاده کنید. نداشتن سهم شخصی شما و گفتن “ما” هنگام توصیف دستاوردهای شما، تجربه و صلاحیت شما را از بین می برد. بنابراین، به طور ضمنی از تیم خود عقب نشینی کرده، نتایج خاص خود و اثری را که به دست آورده اید شناسایی نموده و سپس آن را در مصاحبه های خود برجسته کنید.

پرسه زدن یا رقصیدن در اطراف یک سوال

رقصیدن در اطراف یک سوال و  پرسه زدن می تواند این ابهام را ایجاد کند که شما در مورد مهارت ها و صلاحیت های خود مطمئن نیستید، حتی اگر می دانید که برای این موقعیت واجد شرایط هستید. همچنین باعث می شوید تا توجه مصاحبه کننده را از دست بدهید و بدترین نتیجه این است که آنها آنقدر اهمیت نمی دهند که دوباره بپرسند و در نهایت از ادامه گفتگو در رابطه با این سوال منصرف می شود.

برای جلوگیری از پرسه زدن در اطراف یک سوال، آنچه را که قبل از مصاحبه روی میز می آورید مشخص کنید و در مورد انتخاب مهارت ها و کارهایی که می توانید انجام دهید، تصمیم بگیرید. اگر از شما سوالی پرسیده شد که شگفت زده شدید، بر ارزش و مهارت هایی خودکه واجد شرایط این نقش است، تاکید نمایید.

اجتناب از این عبارات باعث می شود که شما مصاحبه های خود را خراب نکنید و موفقیت خود را برای برجسته شدن به عنوان گزینه برتر تضمین کنید.

من می دانم که شرایط کامل را برای این شغل ندارم ، اما …”

از گفتن این جمله اجتناب کنید، مخصوصاً اگر در حال تغییر شغل هستید یا برای نقشی درخواست می کنید که خارج از محدوده شما است و یا حداقل توانایی بیشتری می خواهد که می تواند مرتفع شود. ممکن است بازگو کردن این جمله نشان دهد که شما صادق، متواضع و مفتخر هستید که برای این نقش مصاحبه می کنید، اما گفتن آن ارزش شما را کاهش می دهد. اگر به مصاحبه کننده بگویید که باور ندارید برای این نقش واجد شرایط هستید، پس او شما را نیز باور نخواهند کرد. بالاخره شما خودتان را بهتر از آنها می شناسید.

گرفتن مصاحبه به این معنی است که مصاحبه کننده معتقد است که شما به اندازه کافی واجد شرایط هستید، بنابراین به آنها دلیلی ندهید که خلاف این فکر کنند. در عوض، تجربیات، داستان ها و پروژه هایی را که روی آنها کار کرده اید برجسته کنید تا توانایی شما را برای برتری در این نقش نشان دهد.

من تجربه زیادی در این زمینه ندارم ، اما…”

به نظر می آید که این عبارت مشابه عبارت قبلی است اما ماهیت آن فرق دارد. ممکن است در ذهن خود مرور کنید که مصاحبه کننده در رابطه با مهارت های خاص شما در این زمینه شغلی، سوالاتی بپرسد، اینجاست که وسوسه می شوید تا از صحبت های مصاحبه کننده استفاده کنید.

 به عنوان مثال، یکی از متقاضیان برای نقشی درخواست کرد که تیم های پیشرو را تجربه کند. اگرچه او با سایر موارد مطابقت داشت و احساس می کرد در این نقش موفق خواهد بود، اما در مهارت های رهبری خود تردید داشت و فکر می کرد که سال ها تجربه او در مدیریت یک تیم سه نفره کافی نیست.

حتی اگر فکر می کنید تجربه کافی در یک زمینه را ندارید، زبان شما همچنان اهمیت دارد. به جای رد صلاحیت خود، مستقیماً به سراغ تجربه و مهارت هایی که دارید بروید. نشان دهید که چگونه تجربه تان، شما را برای این شغل آماده کرده است یا نشان دهید که سابقه شما چگونه شما را برای این چالش جدید آماده کرده است.

کلمات پرکننده

ممکن است حتی متوجه نشوید که از کلمات “مثلا” و “اوم” در پاسخ های خود استفاده می کنید، اما استفاده از کلمات پرکننده هنگام صحبت می تواند این تصور را به مصاحبه کننده بدهد که 100٪ از آنچه هستید اطمینان ندارید. البته ممکن است عصبی بشوید و یا حتی عرق کنید، اما مطمئن شوید که کلمات پرکننده از بین نمی روند. می توانید کمی آهسته تر صحبت کنید و بین اظهارات خود مکث کنید. این به شما کمک می کند تا ذهنیت آماده تری را برای مصاحبه داشته باشید.

چگونه استرس می تواند برای انسان مفید باشد

       همه ما در مواجه با مشکلات به دنبال راهی برای آرامش و کم کردن میزان استرس خود هستیم و راه های روانشناختی مختلفی را در این رابطه امتحان کردیم. گاهی موثر بوده است و گاه بدون کوچکترین تاثیرگذاری. پس به نظر می رسد نگرش و رویکرد جدیدی در رابطه با استرس و مواجه با آن لازم است که در این مقاله با آن آشنا می شویم.

      سال ها در تمامی گزارش ها و اخبار گفته می شد که استرس باعث افزایش ریسک در سلامت انسان ها و سرمنشا تمام بیماری ها است. اما نتایج تحقیقی که در آمریکا، بر روی 30.000 بزرگسال و به مدت 8 سال انجام شد، این نگرش را تغییر داد. این پژوهش دو گروه از افراد را در برمی گرفت: ” کسانی که استرس را زیان آور می دانستند” و “کسانی که اعتقادی به زیان آور بودن آن نداشتند”. توجه داشته باشید که تنهاباوراین افراد در رابطه با استرس مد نظر قرار گرفت و از آنها سوال شد که ” آیا باور دارید که استرس به شما آسیبی می زند؟” پس از گذشت 8 سال، آمار مرگ و میر این افراد مورد بررسی قرار گرفت و معلوم شد که افزایش خطر مرگ به میزان 43 درصد متوجه افرادی است که باور داشتند استرس برای آنها زیان آور است. اما کمترین ریسک مردن مربوط به کسانی بود که اعتقادی بر مضر بودن آن نداشتند.  آیا تغییر باور نسبت به استرس ما را سالم تر می کند؟ پاسخ روانشناسان در سال های اخیر اینست که “بله”، ” با تغییر ذهنیت در رابطه با استرس، پاسخ بدن نیز به آن تغییر می کند”. واقعیت اینست که در این حالت، بدن ما در حال نیرو گرفتن برای مقابله با این چالش است و اساسا تپش قلب و تنفس سریع، واکنش بدن است برای اکسیژن رسانی بیشتر به مغز و اینجاست که ناگهان دیدگاه ما راجع به استرس تغییر می کند.

اما عکس العمل فیزیکی بدن شرکت کنندگان در این تحقیق نیز جالب بود. در عکس العمل معمولی ، ضربان قلب ما افزایش یافته و منقبض می شود. این شرایطی است که برای سلامتی اصلا مناسب نیست، این در حالی است که عروق خونی شرکت کنندگانی که دیدگاه خود را نسبت به استرس تغییر داده بودند، در حالت عادی و آرام قرار داشت، در واقع اتفاقی که می‌افتد بسیار شبیه لحظاتی است که لذت و شجاعت را تجربه می کنیم.

یکی دیگر از خصوصیت واکنش به موقعیت استرس زا که کمتر در مورد آن صحبت شده است، اینست که ” استرس ما را اجتماعی تر می کند“. در این رابطه می توانیم از وجود هورمونی به نام “اکسیتوسین” و یا هورمون نوازش صحبت کنیم که به نظر می رسد عملکردی فراتر از آنچه بیان شده است، دارد. اکسیتوسین یک هورمون عصبی است که به ما غریزه ­ی اجتماعی بودن را می­دهد و روابط ما را تقویت کرده و باعث همدلی ما با دیگران می شود. غده هیپوفیز ما این هورمون را به عنوان بخشی از واکنش به موقعیت استرس زا ترشح می کند. هنگامی که اکسیتوسین در مواجه با چالش ترشح می شود، به ما انگیزه می دهد تا جویای حمایت شویم. پس در موقعیت های دشوار زندگی، این هورمون ما را به تکاپو می اندازد تا در میان کسانی باشیم که دوستشان داریم.

بدین ترتیب که وقتی شما تحت استرس به دیگران می‌پیوندید، چه برای جستجوی حمایت و چه برای یاری رساندن به بقیه، هورمون بیشتری رو آزاد می‌کنید، پاسخ بدن شما به استرس سالم تر میشه، و درواقع سریع تر بهبود پیدا می‌کنه حتی این هورمون علاوه بر مغز، بر سیستم قلب و عروق ما نیز تاثیر می گذارد و خاصیت ضد التهاب طبیعی دارد و باعث می شود تا رگ های خونی، آرام و عادی بمانند و جالب تر آن که که قلب ما گیرنده هایی برای این هورمون و به منظور احیاء کردن سلول ها دارد و همه این مزیت ها در نتیجه روابط اجتماعی بوجود می آید.

این که چگونه فکر می کنیم و یا عمل، می تواند واکنش استرس را در بدن ما تغییر بدهد و وقتی انتخاب می کنیم تا استرس را مفید ببینیم، یک مدل زیستی از نوع شجاعت می سازیم و در خودمان نوعی انعطاف پذیری ایجاد می­کنیم.  حالا می توانیم ادعا کنیم که در برابر استرس مهارت پیدا کرده ایم و اگر از دیگران کمک بگیریم و یا آنها را مورد حمایت خود قرار دهیم بهتر می توانیم چالش های زندگی را پشت سر بگذاریم